A vizsgálóeljárás célja azoknak a részképesség-zavaroknak a feltárása, amelyek jelenléte nehezíti vagy akadályozza az olvasás és írás információszerző és –közlő szerepének kialakulását. Ha időben azonosítjuk és fejlesztjük az elmaradt területeket, megelőzhetjük, hogy az elsődleges tünetekre rakódjanak a különböző magatartászavarok, viselkedésbeli anomáliák, pszichés problémák és iskolai kudarcok.
A dyslexia- veszélyeztetettség gyanúja 5-6 éves óvodás gyermekeknél merülhet fel, abban az esetben, ha a logopédus a következő jelenségeket tapasztalja:
- előzetesen megállapított megkésett beszédfejlődés,
- nehezen induló nyelvi fejlődés,
- szegényes szókincs,
- korlátozott beszédmegértés,
- nehezített verstanulás, rossz kifejezőképesség,
- szótalálási nehézségek,
- nehezen javítható, elhúzódó pöszeség, zöngétlenítés, hangátvetések, szótorzítások,
- negatív audiológiai lelet ellenére gyakori visszakérdezés,
- motoros ügyetlenség, kialakulatlan vagy keresztezett dominancia,
- rossz ritmusérzék és dallam-visszaadás, prozódiai elemek hiánya, amuzikalitás,
- szórt figyelem.
Ha fenti jelzések közül néhány együttesen jelentkezek érdemes elvégezni az előrejelző tesztek valamelyikét, szükség esetén pedig ezt a részletesebb tesztet (DPT). Így nem maradnak figyelmen kívül azok a gyermekek sem, akikkel nem foglalkozik logopédus.
A vizsgálat optimális időpontja a nagycsoportba lépés pillanata, így 1 év marad az elmaradt területek fejlesztésére (dyslexia prevenciós foglalkozások).
1. Beszéd vizsgálata
– spontán beszéd
– szókincs
– összefüggő beszéd
– relációs viszonyok megértése
– relációs szavak használata
– dysgrammatizmus
– beszédhibák vizsgálata
– nehéz szavak utánmondása
2. Fogalomalkotás
3. Különbségek megfogalmazása
4. Önálló vers- vagy mesemondás
5. A hallási differenciáló- képesség vizsgálata
6. A térbeli tájékozódó-képesség vizsgálata
7. A dominancia megállapítása a kéz, szem, láb vonatkozásában
8. A vizuális emlékezet vizsgálata
9. Vizuális minta követése
10. Az auditív emlékezet vizsgálata
11. A vizuális percepció vizsgálata
12. A mozgás megfigyelése
13. Ritmusérzék vizsgálata
14.Rajzvizsgálat
Ha a részképesség-zavarokra a nagycsoport végén derül fény, érdemes még egy évet óvodában tartani a gyermeket és intenzív ellátásban részesíteni. Ha az iskolai kudarcok miatt figyelünk fel a problémákra, akkor az iskolai haladással párhuzamos végezhető a logopédiai terápia.
A vizsgálatra Keresztes Beáta és Tóth Klára logopédusok várják a gyerekeket.
Foglalj időpontot
Időpontot foglalok
Ha időpontot szeretnél foglalni, akkor kattints a fenti ikonra.
Időpontot kérek
Ha időpontot szeretnél foglalni, de még további kérdéseid vannak, akkor kattints a fenti ikonra.
Kapcsolat
Ha csak érdeklődni szeretnél, akkor a fenti ikonra kattintva tudod felvenni velünk a kapcsolatot.