Korrekciós tréning

Korrekciós tréningről röviden

Egy mozdulat, mozgás, mozgássor, sporttevékenység kivitelezése akkor optimális, ha az

TUDATOS, PONTOS, CÉLSZERŰ és GAZDASÁGOS.

A korrekciós trénig ehhez nyújt segítséget. Minden sportágban vannak sportágspecifikus mozgássorok, posztonként változóak a feladatok, ebből erednek a terhelés mértékének, minőségének, gyorsaságának és stabilitásának sajátosságai. Más az erőszükséglet, az állóképességi, gyorsasági és ügyességi igény, azaz a mozgató-szervrendszerrel szemben támasztott elvárások is különbözők.

Számos speciális edzésforma már részét képezi a sportolók mindennapjainak. Azonban a még tudatosabb, pontosabb, célszerűbb és gazdaságosabb mozgás kivitelezésben tudjuk segíteni a sportolót a korrekciós tréning segítségével. A korrekciós trénig egy olyan gyakorlatanyag együttes, mely egyéni felmérést, vizsgálatot követően személyre szabott programot tartalmaz a sportoló számára, figyelembe véve az egyéni asszimetriákat, túlterhelt (sokszor megrövidült) és alul működő (gyengült) izom viszonyokat – izom diszbalanszokat, megváltozott ízületi diszfunkciókat, korábbi sérüléseket.

A komplex gyógytornász felmérés az alábbi részekből tevődik össze:

  • inspekció
  • palpáció
  • funkcionális tesztek
  • célzott izomerő
  • ízületi mozgáspálya vizsgálat
  • speciális tesztek

A korrekciós tréning további célja, hogy a diszfunkciók megszüntetése, csökkentése révén a sérülékenység mértékét is csökkentse. Jó hatásfokkal alkalmazható tehát prevenciós és rehabilitációs célzattal egyaránt.

Az egyéni gyakorlat-anyag korrigálni kívánja a mozgató – szervrendszerben meglévő, elsősorban izom eredetű diszfunkciókat. Az ízület, szalag, egyéb lágyrészeket érintő elváltozások speciális gyógytornászi eljárásokat igényelnek.

Mely tényezőkre tekinthetünk a serülések rizikó faktoraként?
N

Sportspecifikus rizikók (kontakt sport)

N

Korábbi sérülések, ízületi instabilitás (hypermobilitás)

N

Rossz technika, helytelen biomechanika

N

Asszimetriák, izomdiszbalanszok

N

Aluledzettség, túlsúly

N

Túlterheltség

N

Pszichés labilitás

Milyen lehetőségeink vannak a sérülés megelőzésének tekintetében?

Elsődleges prevenció

  • Sport tape
  • Kinezió Tape

Másodlagos prevenció

  • Fokozatosság elvének betartása
  • Adekvát gyakorlatok: az ellenállás helyes megválasztása, a mobilitás felmérése (FMS)
  • Helyes biomechanika
  • Dinamikus sportoknál: core stabilitás, proprioceptív tréning, gerinc-medence kontroll
  • A helyes terhelés- regenerálódás arányának megválasztása
  • Folyadékfogyasztás, helyes táplálkozás
Milyen alrészekből áll össze a korrekciós tréning?
1. Miofasciális release

Myofascia egy izomból és a körülötte lévő hártyás kötőszövetből álló egység, mely megfelelő rugalmassággal és adaptációs képességgel rendelkezik. A myofasciában elváltozás (rövidülés, megnyúlás) jöhet létre sérülés, immobilizáció, hosszantartó ülés, aszimmetrikus testhelyzet, vagy rossz biomechanikával végzett repetitív gyakorlatok esetén. Mindez deviáns, a normáltól eltérő testtartáshoz, mozgás beszűküléshez, fájdalomhoz vezethet. Miofasciális release technikák célja ezen eltérések oldása.

Myofasciális technikák

Myofasciális release – SMR hengerrel végzett önlazítás

  • Kinezió Tape
  • Továbbá gyógytornász által végzett fascia techikák: 
    – SMT – Dévény Speciális Manuális Technika
    – Thomas Myers: Anatomy Trains- manuális fascia terápia
2. Streching technikák

A nyújtás statikus és dinamikus formája is megjelenik a tréningben, mely az ízületi mozgáspálya növelését valamint az izom diszfunkciók helyreállítását szolgálja.

3. Analitikus izomerősítés

Az izom izolált tréningje. Fontos, hogy olyan kiinduló helyzetekben végezzük, hogy ne legyen lehetőség a kompenzálásra. A neuromuszkuláris fejlesztés része meg kell, hogy előzze a funkcionális tréninget, hogy az izmok önálló működési képességét és erejét fejlesszük. Az analitikus izomerősítés a korrekció és rehabilitáció alapja.

4. Funkcionális korrekciós edzés

Ezen edzésforma esetén, a sportrehabilitációs gyógytornász, funkcionális gyakorlatok közben folyamatosan korrigálja az ízületek helyzetét. A korrekció lehet: verbális irányítással, manuális korrekcióval, külső ellenállással (pl. gumiszalag), speciális pozíciókkal. 
Funkcionális tréningnek hívjuk, amikor az izmokat nem izoláltan fejlesztjük, hanem az izomcsoportokat, izomláncokat együttesen tréningezzük. Hétköznapi aktivitásokat figyelembe véve, az ízületeket és izmokat minden irányban mozgatva, korrekciós helyzetben dolgoztatjuk. A fokozatosság elve szerint a hétköznapi mozgásoktól kezdve a sportspecifikus mozgásokig nehezítjük a gyakorlatokat. 
A korrekciós trénig gyakorlatainak összeállításakor az egyén aktuális állapota adja a kiindulópontot. A gyógyulás folyamatával párhuzamosan nehezednek a trénig gyakorlatai.

A fokozatosságra módot adó elemek:

  • Tehermentesítve – terhelve
  • Rövid teherkar – hosszú teherkar
  • Kismértékű ellenállás – nagy ellenállás
  • Izometriás izomunka – izotoniás izomaktivitás
  • Analitikus – funkcionális
  • Koncentrikus izom összehúzódás – excentrikus izommunka
  • Stabil felszín – instabil felszín
  • Statikus gyakorlat – dinamikus gyakorlat
  • Lassú mozgás – gyors mozgás
  • Középső ízületi mozgáspályán végzett mozgás – véghelyzetek terhelése

A korrekciós tréningnek fontos részét képezik a proprioceptív tréning és core stabilizálás. A gyakorlatok kivitelezése során nagy figyelmet fordítunk az ízületek terhelésére, az ízületvédelemre.

A fent felsorolt 4 egység együttese révén válik alkalmassá, hogy egy komplex egészet alkotva a többi sportági edzés elemmel felkészítse a sportolót az adott helyzetében lehető legmagasabb teljesítményre.

 

Gyógytornára online csak már vizsgálat, kezelés után, kontrollra, újabb kezelésre foglaljon időpontot.
Kérjük, hogy az első alkalomra, vizsgálatra a recepción keresztül, telefonos vagy e-mailes megkeresés alapján kérjen időpontot!
Ennek célja, hogy panaszával a megfelelő szakemberhez irányítsuk. Köszönjük az együttműködést!

Foglalj időpontot

Időpontot foglalok

Ha időpontot szeretnél foglalni, akkor kattints a fenti ikonra.

Időpontot kérek

Ha időpontot szeretnél foglalni, de még további kérdéseid vannak, akkor kattints a fenti ikonra.

Kapcsolat

Ha csak érdeklődni szeretnél, akkor a fenti ikonra kattintva tudod felvenni velünk a kapcsolatot.

Iratkozz fel a hírlevelünkre!

Adatkezelési hozzájárulás